oktatás

TEMATIKA

10-13h közt az alábbi elméleti előadásokat hallgathatod meg,

14-17h között műhelymunkát folytatunk, ahol a hallgatók által fejlesztett forgatókönyveket beszéljük meg

1. nap

Bevezetés (A forgatókönyvírás története, A forgatókönyvírás szakmaisága, Irányított kreativitás, A hollywoodi és az európai gyakorlat, a magyar sajátosságok)

Az ötlet (Logline; A nézők alapelvárásai /új információ, kötődés, konfliktusrendezés, teljesség igénye/, Történetpotenciál, Vizuális aspektus, High concept, Premissza és mondanivaló, Szellemi ingatlan)

Struktúra I.
(Felvonás: klasszikus 3-as struktúra /bevezetés, bonyodalmak, megoldás/, Indító esemény, Fordulópontok, Akció-reakció, fokozás)

Struktúra II. (Cselekményszálak, fő- és mellékszálak, Krízis, tetőpont, megoldás, A formabontó strukturálás és veszélyei)

2. nap

Karakter I. (Karaktertípusok /protagonist, antagonist, támogató mellékkarakterek/, A célorientált karakter /cél, szükség, változás/, Jellemfejlődési ív, Sokdimenziós karakter)

Karakter II. (Empátia, Háttértörténet, Karakterleírások, karakterprotokollok, A karakteralapú és eseményalapú történetmesélés különbségei, A szereposztás megtervezése)

Történetépítés I. (Történet és cselekmény, Történettípusok /klasszikus, minimalista, formabontó/, A konfliktus természete és szintjei /belső, személyes, külső/; Változás és állapot)

Történetépítés II. (Okozatiság, logika, következetesség; Narratív feszültség és a történeti lyukak; Valóság és drámai valóság, Expozíció; Set up – Pay off; Szekvenciák – polaritás, ritmus, tempó)

3. nap

Forgatókönyvírói eszközök I. (Forgatókönyvírói stílus; Címadás; Szakmai eszközök /flashback, flash forward, csavar, suspense, MacGuffin, running gag, imidzs-rendszerek (szimbólumok)/)

Forgatókönyvírói eszközök II. (Gyártási szempontok; Munkamódszerek; Kutatás: karakter és a téma iránt (memória, képzelet, tények); Ötletek gyűjtése, inspiráció, ötletek rendezése, kártya-módszer)

Film- és forgatókönyv-elemzés

4. nap

Formátumok (Amerikai és brit nagyjátékfilmes ill. televíziós formátumok; Formázó és kreációs szoftverek)

Jelenetépítés (Outline - A jelenetkivonat szerepe és elkészítése Beatek működése, Dialóg, Narráció, Subtext, In late-out early szabály)

Esettanulmány (Betekintés munkamódszerünkbe, egy Fade In által fejlesztett filmterv outline-jának elemzése segítségével)

5. nap

A tv-sorozat kreációs folyamata (Kreáció – koncepció, premissza, sorozatbiblia, karakterleírások, cselekménytervezés, kivonatírás, dialógusírás)

Tv-sorozat struktúrák (A sorozatban való történetmesélés alapegységei /évad, epizód, felvonás, jelenet, beat/; Multi-stranding: történetszálak, párhuzamos cselekményvezetés; A szerkezetrács: a tervezés első lépése; A progresszió; Epizódszerkesztés)

Tv-sorozat-műfajok (A szeriális történetmesélés és televíziós forgatókönyvírás rövid története, sajátosságai; A tévésorozatok típusai, jellemzőik: Sitcom, Szappanopera, Serial, Series, Mini-sorozat)

Tv-sorozat-elemzés (egy heti dráma-sorozat és egy sitcom koncepciójának, karakterológiájának és pilot epizódjának közös elemzése)

6. nap

Pitch (A filmötlet hatékony prezentációjának fogásai)

A forgatókönyvírói piac működése nemzetközileg és Magyarországon

Film- és forgatókönyv-elemzés


Közösen elemzett filmek:

Ádám almái (Adams abler / Adam's Apples) - 2005, rendezte és írta: Anders Thomas Jensen

Engedj be! (Let the Righ One In) – 2008, svéd, rendezte: Tomas Alfredson. írta: John Ajvide Lindqvist

sorozat:

The Shield pilot – 2002, created by: Shawn Ryan

Community pilot - 2009, created by: Dan Harmon